FÖLDRAJZ nEtSZKÖZKÉSZLET leírása

A nEtSZKÖZKÉSZLET egy multimédiás, internetes szolgáltatás, melynek ingyenes letöltésével a tanár regisztráció után egy virtuális dolgozószobába jut (1.ábra: Nyitókép), amelynek különböző berendezéseire, berendezésrészleteire (fiók, polc, falitérkép, földgömb, lap-top, TV stb.) kattintva továbbléphet a földrajztanár számára szükséges taneszközökhöz.

1. ábra: Nyitókép – Virtuális dolgozószoba  

A legtöbb esetben ilyenkor egy ún. „papiros” oldal jelenik meg, ahol a taneszköz tanórai használatára vonatkozó információt talál a tanár, és hiperhivatkozásokon keresztül további eszközökhöz jut. A honlapot elsősorban földrajztanár és tanárjelölt kollégáknak szánom felhasználásra. A tartalom a Nemzeti alaptanterv és a Kerettantervek rendelkezéseit veszi alapul. Úgy vélem, tartalmaz minden olyan elektronikus tanítási eszközt, amire a földrajzórára való felkészülés során szükség lehet. A teljes készlet listáját a Honlaptérkép tárja fel.

Ajánlott képernyőbeállítás: 1024*768, 24 bit színmélység. Legjobb monitorméret: 17'.

Felhasznált szoftverek:

  • Adobe Photoshop CS2 and ImageReady CS2
  • Macromedia Flash MX 2004 Professional 7.2
  • Macromedia Dreamweaver MX 2004
  • Adobe Premiere 6.0

Hardverigény: (Explorer alatt futtatva)

  • CPU: 250 MHz
  • RAM: 15 Mbyte

Szoftverigény:

  • Flash player 7.0 plugin böngészőhöz
  • Platformfüggetlen (Windows, MacOS, Linux)
  • Böngészőfüggetlen (Explorer, Mozilla, Firefox, Opera)

A nEtSZKÖZKÉSZLET elsősorban tanár által használt – főként szemléltető- és demonstrációs – eszközöket tartalmaz, de a hiperhivatkozások révén különböző tudásbázisokba (SDT, egyéb angol nyelvű tudásbázisok, földrajzos portálok), gyűjteményekbe (képgalériák, elektronikus könyvtárak stb.) is eljuthatunk, amelyek lehetővé teszik az önálló tanulást és ismeretszerzést a diákok számára is. Az ilyen honlapcímeket szolgáltató oldalak az ún. „cetlis” oldalak. A virtuális dolgozószobában munkálkodni kívánó tanár – szükség esetén – az íróasztalon lévő könyvre kattintva tanulmányozhatja át a nEtSZKÖZKÉSZLET leírását. Ugyanezt a lehetőséget kínálja a honlap alján megjelenő Súgó felirat.

2. ábra

A Faliújságon (2. ábra) megtekintheti a legfrissebb földrajzzal kapcsolatos Híreket. Értesülhet pl. egy vulkánkitörésről, természeti katasztrófáról, egy politikai vagy gazdasági eseményről, de hírt kaphat különböző, hazánkban zajló földrajzos rendezvényekről is. Ilyenek pl. a Magyar Földrajzi Társaság rendezvényei. A Naptár oldalon tájékozódhat a honlap legutóbbi frissítéséről. Mivel a nEtSZKÖZKÉSZLET bizonyos részleteiben nem végleges (új eszközökkel gazdagodik, honlapok szűnnek meg, újak jelennek meg stb.), ezért gyakran történik a frissítése. Szintén a faliújságon tekinthetnek bele a Gyakran Ismételt Kérdések (GY.I.K.) listájába az érdeklődők.

3. ábra

A telefonra kattintással (3. ábra) három további lehetőség adódik. Az Elérhetőség címszó a honlap alkotójának és gondozójának címzett e-mailt takarja ugyanúgy, mint a honlap alján megjelenő Kapcsolat címszó is. A Vélemény rovatban a nEtSZKÖZKÉSZLET-ről alkothatnak ítéletet a felhasználók, részben meghatározott kérdésekre válaszolva, részben írásos megjegyzést közölve. A Honlap küldése lehetővé teszi a honlap címének elküldését bárkinek megcímezhető e-mailben.

A falon található Falitérkép a térképek világába vezet. Több mint negyven kiváló honlapra kalauzol bennünket, ahol a földrajztanár számára jól használható, ingyenesen letölthető térképek, tematikus térképek, térképekkel kapcsolatos programok (térképszerkesztő), műholdképek (a Földről és a Naprendszer bolygóiról) széles választékát található. Ilyen pl. a Nagy Földgömb Galéria (Great Globe Gallery), amely különböző Internetforrásokból összegyűjtött térképkollekciót tartalmaz. Találhat itt a tanár interaktív térképeket is, amelyek segítségével könnyebb megtanítani-megtanulni a kontinenseket, országokat, fővárosokat, a természet- és gazdaságföldrajzi tényezőket. Ellátogathat antik térképeket tartalmazó honlapra ( Heritage Antique Map Museum), de letöltheti a legújabb National Geographyc világtérképet is a NASA honlapjáról. A térképeken kívül jól használható útvonalkereső programok és menetrendek is rendelkezésre állnak. Tanulmányi kirándulások, utazások, terepgyakorlatok szervezésekor nagy segítségére lehet a földrajztanárnak.

4. ábra

Az íróasztalon – nem véletlenül – központi helyet foglal el a lap-top (4. ábra) (notebook, hordozható számítógép); reményeim szerint a nEtSZKÖZKÉSZLET-et használva hamarosan a földrajztanár első számú segédeszköze lesz munkája során. A tanár a számára hasznos hazai és külföldi Földrajzos internetes oldalakat látogathatja meg.

Itt a további kategóriákban szerezhet információkat: Virtuális taneszközök külföldről (>50 hivatkozás),Tudásbázisok itthon és külföldön (>80 hivatkozás), Földrajzos internetes portálok itthon és külföldön>50 hivatkozás, az IKT alkalmazása a földrajztanításban. Kiemelt honlap a Google Earth. Virtuális földgömb nagy felbontású műholdképekkel, amellyel a Föld legeldugottabb szegleteibe is "bekukkanthatunk". Részletes keresést tesz lehetővé; adatbázis és tucatnyi extra szolgáltatás áll rendelkezésre.

Magyarországon és külföldön – a tantervhez igazodóan –, 2000 után kiadott, Multimédiás CD-k listáját is a lap-top-nál érhetjük el. A CD-kről a következő információk tájékoztatnak: cím, kiadó, minimálisan szükséges hardverigény, információs weboldal, ár, audiovizuális minőség.

Itt vannak összegyűjtve azok a kész prezentációk (PPT-bemutatók), amelyek a földrajz általános és középiskolai tantervi anyagához igazodnak. Szintén kiemelt hivatkozás a Sulinet, amely a Digitális Tudásbázis földrajzos oldalaira vezet. Jelenleg Magyarországon ez az egyetlen olyan digitális tudásbázis, amely a tantervi elvárásoknak megfelelő módon tartalmaz többek között földrajzi tananyagot, földtani adatbázist, interaktív vaktérképgyűjteményt stb.

Az íróasztal fiókjai Óratervezeteket, digitális Feladatlapokat, Tanulmányi kirándulások tervezeteit, Földrajzi játékokat rejtenek. Az óravázlatok közül külön kiemeltek a projektmunkát leíró óravázlatok és a digitális technikát igénylő tanórák vázlatai. Talán ma már a pedagógusok nem kételkednek abban, hogy a sikeres tanárnak az alapos szaktudásán túlmenően a korszerű taneszközök hatékony alkalmazását is tudnia kell. Úgy vélem, bátrabban vállalkoznak rá a kollégák, ha konkrét óravázlatok állnak rendelkezésükre. Az íróasztal egy eldugott fiókja leplezi a nEtSZKÖZKÉSZLET alkotásához felhasznált anyagok forrásainak listáját és a szerzői jogvédelemmel kapcsolatos közleményeket. (ezt © jellel jelöltem).

5. ábra

A virtuális dolgozószoba szekrénye további eszközöket tár fel (5. ábra). Az Ismeretterjesztő könyvek olyan szakk önyvek tárházát mutatja be, amely felkeltheti a földrajztanár érdeklődését. Tájékozódhat a könyv címéről, a kiadóról, a kiadás évéről, a könyv áráról. A Tankönyvek címszó alatt a magyar piacon fellelhető, a kiadó és korosztály szerint csoportosított tankönyvekről tudakozódhat a tanár.

A Szakfolyóiratok legtöbbje rendelkezik saját honlappal. A hazaiakra és a külföldiekre is kalauzol az itt megjelenő lista. Ilyenek pl. A földrajz tanítása, Földrajzi értesítő , Geográfus Hírlevél, A földgömb vagy az Egyesült Királyság Geographical magazinja . Az elektronikus formában nem megjelenő szakfolyóiratok jegyzékét és leírását is megtalálja az érdeklődő. A pedagógus sokszor szenved időhiányban. Nem mindig jut ideje arra, hogy megkeresse, nyomon kövesse, a munkáját segítő, korábban és frissen megjelent szakirodalmat. Ezt hivatott megkönnyíteni a Szakcikkek gyűjteménye, mely olyan digitalizált cikkgyűjtemény, mely a tanár módszertani munkáját segítheti.

A Földrajzi kislexikon önmagáért beszél. Digitalizált fogalomtárak, lexikonok állnak rendelkezésre a földrajz különböző tudományterületeiről.

A Könyvtárak több tucat hazai és nemzetközi könyvtár földrajzi témájú oldalainak látogatását teszi lehetővé. Ilyenek pl. a Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára, a Magyar Elektronikus Könyvtár, a The WWW Virtual Library: International Affairs Resources , Awesome Library stb.

A Geográfia tudományágai eszköztár, tudományterületenként csoportosítja az eszközöket. Általános természetföldrajz, Általános gazdaságföldrajz, Magyarország földrajza, Regionális földrajz nagy témakörökön belül résztudományágak is megjelennek (Csillagászat, Lemeztektonika, Vulkanizmus, Geomorfológia, Klimatológia, Őslénytan, Turizmus földrajz, Politikai földrajz, Kultúrföldrajz, GIS stb.)

Az Ásvány- és kőzetgyűjtemény az ásványok és a kőzetek világába vezet. Eljuthat a tanár pl. a világ egyik legnagyobb ásványadatbázisba (http://www.mindat.org/index.php ), melyben digitális ásványhatározó is rendelkezésünkre áll. Barangolhat ásvány- és kőzetképtárban (http://kep.tar.hu/mineral ), melyből kiválaszthatja a földrajzórán bemutatni kívánt darabokat.

Találhat itt olyan helyeket, amelyek topografikus (Világtérkép ásványokról) és leíró formában tartalmaznak információkat az ásványokról és kőzetekről, s megtekintheti az Ásványgyűjtők honlapját is.

A virtuális dolgozószoba szekrényének egyik polcán heverő fényképezőgép „mögött” rejtőznek a Képek. A Képek eszköztár részben a tantervhez igazodóan szedi csokorba a felvételeket (a szerző felvételei). Másrészt olyan honlapokra vezet, melyeken számtalan (ingyenesen letölthető) csodás fotó látható tájakról, városokról, földrajzi objektumokról, épületekről stb. Ilyen honlap pl. a Photos and Images of the Earth (A Föld fotói), a Classroom Clipart Geography Clip Art, Illustrations and Photographs (Földrajzi grafikus állományok, illusztrációk és fotográfiák – több mint 30 ezer szabadon letölthető). Több mint száz, ezekhez hasonló hivatkozás található itt. A felhasználásra javasolt képek mérete 640*480, színmélység 16 bit.

6. ábra

Ha a TV-re kattintunk, egy képernyő „ugrik elő”, melyen maszáj harcosok járják harci táncukat (6. ábra, a szerző videófelvételével). Videóklipek segítségével olyan eseményeket mutathatunk be, amelyek távoli országokat, azok életét, természeti csodáit mutatják be. Ilyen videóanyagok gyűjteményében válogathat a tanítási óráját színesíteni szándékozó tanár. A fájlok AVI kiterjesztésűek. A Windows Media Player-rel (Windows Operációs Rendszerrel futó minden gépen megtalálható) lejátszhatók. Több tucat honlap áll a tanár rendelkezésére, ahol kedvére válogathat a videóklipek és Animációk közül. Az animációk bemutatása megkönnyíti a bonyolult természeti folyamatok megértését. Jóval több információt közöl, mint egy egyszerű grafikus ábra. Arra azonban ügyelni kell, hogy a bejátszott videó és animáció hossza ne haladja meg az egy-két percet. Ezen túlmenően unalmassá válhat, elvonhatja a figyelmet a bemutatni kívánt lényeges részektől.

A HI-FI készülék „megszólaltatásával” – a Zenei gyűjtemény és A „világ zenéi” az Interneten hivatkozásokon keresztül – lehetősége van a tanárnak olyan zenei anyagok közötti válogatásra, amely az iskolai földrajz tananyagához kapcsolódhat. (pl. dél-amerikai, afrikai, ázsiai, európai népek zenéi stb.) A digitalizált hanganyagok jellemzői: 22 khz mintavételi frekvencia, 16 bit kvantálás, sztereo hangzás.

A szekrényfiókok további hasznos eszközöket tartalmaznak. A földrajztanár számára egyik leghasznosabb az Adatbázis. Több mint harminc kiváló hazai és nemzetközi honlap segítségével találhatja meg a tanár a keresett információkat. Egy ilyen honlap pl. az Interactive World Fact Book (A Világ adatainak interaktív nagykönyve a CAI gondozásában), ezernyi virtuális ismeretanyaggal, zászlókkal, térképekkel, adatokkal a világ országairól; vagy a Country Informations (Országinformációk) honlap, mely statisztikai és kulturális információt szolgáltat. Az Ábrák fiókban számtalan földrajzi témájú grafika található, amelyből a tanár kiválaszthatja a számára legmegfelelőbbet. A Diagramok olyan oldalakat tesznek elérhetővé, ahol a megszerkesztett, kész diagramok közül lehet válogatni. Ezek az oldalak adatbázisok részei; ide kattintva azonban megspórolható az adatbázisban történő keresés ideje. A földrajztanítást meghatározó Tantervek, dokumentumok is megtalálhatók a virtuális dolgozószoba egyik fiókjában. Remélhetőleg a földrajztanár kedvenc helye az Érdekességek tárhely. Több mint negyven varázslatos hely, ahol diák és tanár egyaránt elidőzhet. Néhány példa a sok közül: World Safari (Virtuális kirándulások szerte a földön. Látogatás Japánba, Olaszországba, Kenyába vagy Jamaikába. Minden szafari szociális, történelmi, humán és földrajzi aspektusból mutatja be az országot), a Geography Humor (Humoros Földrajz), a Geography Poetry Corner (Költészet a földrajzban), a Geo Mysteries (Földrajzi rejtélyek), a CAI és National Geographic honlapjai gyerekeknek stb. Az Egyéb címszó alatt található minden – nEtSZKÖZKÉSZET-ben máshol nem szereplő – kellék, amire a földrajztanár alkalmanként igényt tarthat. Ilyen a Pedagógiai tartalmú honlapok gyűjteménye, innen léphet a tanár az Oktatási Minisztérium honlapjára; de szerepelnek itt olyan címszavak is, mint pl. a Környezeti nevelés a földrajzórán stb.

A szoba közepén található földgömb a Regionális földrajz tudományterületeit fogja át. Kontinensenként teszi elérhetővé az információkat (7. ábra). Európa, Ázsia, Afrika, Észak-, Közép-, Dél-Amerika, Ausztrália és az Antarktisz földrészekre kívánság szerint kattintva kalandozhatunk tovább a gondosan válogatott, gazdag információtartalommal bíró honlapokon.

7. ábra

A nEtSZKÖZKÉSZLET-et használó tanárban felvetődhet az igény, hogy a saját szemléltető anyagait is rendszerbe foglalja, és elhelyezze a többi eszközök közé. Erre is van lehetőség. A karosszékre kattintva (nEtSZKÖZKÉSZLET feltöltése) két lehetőség közül választhat az ezt igénylő földrajztanár. Eszközök küldése menüpontban a nEtSZKÖZKÉSZLET gondozójához juttathatja el anyagait, ami lektorálás után megjelenhet abban. A másik lehetőség a Saját eszközeim, ahol a Honlaptérkép menürendszerének megfelelően egy mapparendszer tölthető le. Ezt mentheti a saját számítógépére, s ebben elhelyezheti saját eszközit.

A nEtSZKÖZKÉSZLET minden oldalának a tetején megjelenik a logó, a lap alján a Névjegy, a Kapcsolat, a Súgó, a Honlaptérkép menük.

A honlap elkészítésekor célom volt, hogy a tartalom és a külső megjelenés strukturált egységet alkosson. Próbáltam elérni továbbá, hogy kommunikációs felülete könnyen kezelhető, felhasználóbarát legyen. A nEtSZKÖZKÉSZLET kezelésének elsajátítása ne kívánjon meg különleges előképzettséget és használata minél előbb sikerélményhez juttassa a tanárt.

A színeket úgy igyekeztem megválasztani, hogy alkalmas legyen a kigondolt arculat közvetítésére, a figyelem felkeltésére és az általam összegyűjtött eszközök egységbe foglalására. A teljesség igénye nélkül megpróbáltam egy olyan elektronikus taneszközt teremteni, mely funkcionalitásában, esztétikai megjelenésében, koncepciójában, eredetiségében egységes egészet képez, s a földrajztanár komoly segítője lehet minden tanítási szituációban.

Pajtókné Tari Ilona